ایران پروداک|مرکز تخصصی تحلیل آماری پایان نامه،کاهش تضمینی همانندجویی
ایران پروداک
اخلاق امام علی (ع)

اخلاق امام علی (ع)

دانلود تحقیقات متنی
قیمت: رایگان
508

فایل  ورد  در  150 صفحه  با منبع 

چكيده:

شكى نيست كه سبقت در كارهاى خير نوعى امتياز و فضيلت است، و پروردگار عالم درآيات زيادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به يكديگر دعوت مى‏فرمايد

مؤمنين پيشتاز از مهاجرين و انصار،و كسانى كه از آنان به نيكى پيروى كردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نيز از او خشنودند،و باغهايى از بهشت‏براآنان فراهم گرديده،كه نهرها از زير درختانش جريان دارد،و اين گروه براى هميشه در آن خواهند ماند،و اين پيروزى بزرگى اسدر اين آيات چنانچه ملاحظه مى‏فرمائيد،پروردگار عالم از اشخاص پيشتاز در  كارهاى خير،و مخصوصا از مهاجرين و انصارى كه جزو نخستين مؤمنين هستند به نيكى ياد نموده،و پاداش بهشت و«فوز عظيم‏»وعده مى‏دهد.

نظر دانشمندان و مورخين اسلام كه على نخستين مؤمن اس تمام دانشمندان و مورخان و سيره نويسان اتفاق نظر دارند كه‏«على بن ابيطالب  عليه السلام‏»اولين فردى است كه رسالت پيامبر خدا را تاييد كرده،و در حساسترين و خطرناكترين ايام جان خود را با رضاى الهى معامله نموده است،البته در اين ميان برخى مغرضين كه تحمل فضايل آن حضرت را نداشته‏اند،گاهى برخلاف‏«اجماع حاصله‏»سنگ اندازى كرده‏اند،كه كسى از شخصيت‏هاى اسلامى و تاريخى  به آن توجه نكرده است.

آيا على (ع) قبل از رسالت پيامبر خدا مؤمن نبود؟

مطالبى كه در مورد پيشتازى امير المؤمنين على عليه السلام در تاييد رسالت پيامبر خدا و ايمان آوردنش بحث كرديم،و شواهد زنده‏اى از كتابهاى اهل سنت نقل نموديم،هرگز ايمان وى را منحصر به ايام بعد از رسالت رسول خدا نمى‏نمايد،بلكه على عليه السلام از اول تولدش مؤمن بوده،و نور و فطرت و خميره‏اش با رسول اكرم صلى الله عليه و آله يكسان مى‏باشد،و هيچ زمانى را نمى‏توان تصور كرد كه على عليه السلام در آن دوران مؤمن نبوده است.

مقدمه.................................................................................

 شكى نيست كه سبقت در كارهاى خير نوعى امتيازوفضيلت است، و      مؤمنين پيشتاز از مهاجرين و انصار،و كسانى كه از آنان به نيكى پيروى كردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نيز از او خشنودند،و باغهايى از بهشت‏براى آنان فراهم گرديده،كه نهرها از زير درختانش جريان دارد،و اين گروه براى هميشه در آن خواهند ماند،و اين پيروزى بزرگى است در اين آيات چنانچه ملاحظه مى‏فرمائيد،پروردگار عالم از اشخاص پيشتاز دكارهاى خير،و مخصوصا از مهاجرين و انصارى كه جزو نخستين مؤمنين هستند به نيكى  ياد نموده،و پاداش بهشت و«فوز عظيم‏»وعده مى‏دهد.

پروردگارعالم درآيات زيادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به يكديگر دعوت مى‏فرمايد.      در ميان تاريخ نويسان،در مورد اين كه حضرت على عليه السلام اولين مومن به خدا و پيا      از مجموع آيات و تفسيرها و احاديث نبوى و علوى و نظرات دانشمندان بزرگ اهل       سنت،چنين به دست مى‏آيد كه‏«امير المؤمنين على عليه السلام‏»نخستين مؤمن به       خدا و پيامبر در ميان تمام مسلمانان است،و اين يك موضوع مسلم تاريخى است كه       كوچكترين شبهه‏اى ندارد.

      اين حديث،آن هم در يك منبع معتبر اهل سنت‏يك دنيا معنى دارد،و مى‏رساند كه       على عليه السلام‏«عدل‏»پيامبر است،و درك و ايمان و معرفت وى مخصوص دوران       رسالت نبوى نيست،بلكه قبل از اين دوران هم با«عالم غيب‏»مربوط بوده است هر       چند از نظر ظاهرى يك كودك چند ساله‏اى بيش نبود!!!      على عليه السلام اساس عترت در هر صورت در اين بخش ويژگى مهم عترت تبيين شد.اهتمام راه عترت آشكار گشت و  على عليه السلام به عنوان محور و اساس عترت والاترين ويژگى‏اش همتاى قرآن بودن است.فضيلتى برتر از وحى بودن و ظرفيت تعليم حقايق الهى را داشتن و مسجود  برترين موجودات جهان‏«فرشتگان‏»قرار گرفتن تصور نمى‏شود.از همين نكته خطر انحراف از راه عترت و خطر دست رد زدن به سينه عترت آشكار مى‏شود كه   نابسامانى‏هاى امت اسلامى از اين سمت‏سو سويه مى‏گيرد.عترت سيل خروشان معارف  است:ينحدر عنى السيل‏«از من معارف الهى چون سيل خروشان سرازير است.

  روش تحقيق:

 استفاده ازقرآن كريم _بااستفاده ازرايانه_مدت اجراي طرح حدود4ماه_مسايل و مشكل مسيرراه تحقيق محدوديت وقت بوده است

  ادبيات وسوابق  موضوع:

 اين موضوع از جايي كه منبع آن قرآن است سابقه اي طولاني دارد

 على نخستين مؤمن به خدا و پيامبرش

 

 

       شكى نيست كه سبقت در كارهاى خير نوعى امتياز و فضيلت است، و پروردگار عالم در       آيات زيادى بندگانش را به انجام آنها،و سبقت گرفتن به يكديگر دعوت مى‏فرمايد.

      (1)

      تقدم در ايمان و تصديق و يارى رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز يكى از       امتيازات بزرگ براى مؤمنين شمرده شده،و پروردگار عالم و در كلام الله مجيد از       گروه پيشگامان به نيكى ياد كرده،و وعده بزرگ و پاداش مضاعف به آنان مى‏دهد!

      «و السابقون السابقون.اولئك المقربون‏» (2)

      پيشگامان پيشگامان،در پيشگاه خدا مقربند.

      اين آيه افراد پيشتاز در كارهاى نيك،به ويژه ايمان و فداكارى را تمجيد       مى‏نمايد. (3) و در آيه ديگرى در مورد«مهاجرين و انصار»كه زودتر از ديگران       آئين يكتا پرستى را پذيرفته،و به وظيفه خود عمل نموده‏اند...وعده رضاى خدا،و       بهشت جاودانى مرحمت گرديده است:

      «و السابقون الاولون من المهاجرين و الانصار و الذين اتبعوهم باحسان رضى الله

      عنهم و رضوا عنه،و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار،خالدين فيها ابدا ذلك       الفوز العظيم‏» (4)

      مؤمنين پيشتاز از مهاجرين و انصار،و كسانى كه از آنان به نيكى پيروى       كردند،خداوند از آنان خشنود،و آنان نيز از او خشنودند،و باغهايى از بهشت‏براى       آنان فراهم گرديده،كه نهرها از زير درختانش جريان دارد،و اين گروه براى هميشه       در آن خواهند ماند،و اين پيروزى بزرگى است

      در اين آيات چنانچه ملاحظه مى‏فرمائيد،پروردگار عالم از اشخاص پيشتاز در       كارهاى خير،و مخصوصا از مهاجرين و انصارى كه جزو نخستين مؤمنين هستند به نيكى

      ياد نموده،و پاداش بهشت و«فوز عظيم‏»وعده مى‏دهد.

      در ذيل اين آيات در تفسيرهاى‏«شيعه و سنى‏»احاديثى در ارتباط با سبقت ايمان       حضرت على عليه السلام مطالب جالب توجهى آمده است،از آن جمله در حديثى‏«ابن       عباس‏»از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مى‏كند،كه‏«جبرئيل امين‏»از سوى       خدا آمده و در رابطه با آيه نخست فرمود:

      ذلك على و شيعته‏هم السابقون من الله بكرامتهم. (5)

      «آنان على و پيروان او هستند،كه پيشتازان به سوى بهشت،و مقربان درگاه الهى       مى‏باشند،به خاطر عظمتى كه خداوند براى آنان قائل است.»

      علاوه بر اين حديث،صدها حديث ديگر،و نقل‏هاى تاريخى از منابع معتبر اهل       سنت‏به دست ما رسيده است كه حاكى است امير المؤمنين نخستين و پيشگام‏ترين       افراد است در ايمان به خدا و رسول وى.

      مرحوم‏«علامه امينى‏»رضوان الله تعالى عليه در كتاب شريف‏«الغدير»يكصد حديث       از كتاب‏هاى اهل‏«سنت‏»در اين باره آورده،و يكايك،و همه آنها را نقل       مى‏كند!!! (6)

      و خود امير المؤمنين على عليه السلام در تمام مناظره‏ها و محاجه‏هايش با رقبا       و غاصبان لايت‏به اين موضوع تمسك نموده،و آن را يكى از فضايل و امتيازات خويش       به حساب مى‏آورد،و مرتب در سخنرانى‏هايش به مردم عادى نيز آن را گوشزد       مى‏فرمود. (7) پس ازاين جملات و شواهد زنده قرآنى و حديثى نتيجه مى‏گيريم كه       پيشتازى در ايمان به خدا و پيامبر عزيز اسلام،خود يك امتياز بزرگ،و موجب       افتخار مى‏باشد،كه على عليه السلام آن را از آن خود ساخته است.

      على (ع) خود را نخستين مؤمن مى‏داند

      در پيشگام بودن حضرت على عليه السلام در ايمان به خدا و رسولش،علاوه بر آيات

      و تفاسيرى كه نقل كرديم،خود آن حضرت نيز در موارد زيادى به آن تمسك       مى‏فرمود،و ما در اينجا نمونه‏هاى اندى ذكر مى‏كنيم:

      1-قال على (ع) :«انا عبد الله و اخو رسوله،و انا الصديق الاكبر،لا يقولها       بعدى الا كذاب مفتر،و لقد صليت قبل الناس سبع سنين.» (8)

      «على (ع) مى‏فرمايند:من بنده خدا و برادر پيامبرم،صديق اكبر منم،اين ادعا را       كسى نمى‏كند مگر اين كه دروغگوى آشكار و بزرگ است،هان اى مردم!بدانيد كه من       هفت‏سال قبل از ديگران نماز خواندم‏»

      2-قال على (ع) :«و لقد كان يجاور فى كل سنة بحراء فاراه و لا يراه غيرى و لم       يجمع بيت واحد يومئذ فى الاسلام غير رسول الله (ص) و خديجة و انا ثالثهما،ارى       نور الوحى و الرسالة،و اشم ريح النبوية...» (9)

      «رسول خدا در هر سالى (يكماه) در غار«حراء»به عبادت مى‏پرداخت،جز من كسى او

      را نمى‏ديد و فقط من در كنارش بودم،و در آن زمان اسلام به هيچ خانه‏اى نيامده       بود مگر به خانه رسول خدا و خديجه و من كه در كنار آنان بودم،نور«وحى‏»و       رسالت را مى‏ديدم،و بوى خوش نبوت را مى‏بوئيدم.»

      3-قال على (ع) :«...فانا اول من آمن به،ام على نبيه؟فانا اول من صدقه...»       (10)

      در جنگ‏«صفين‏»چون سپاه آن حضرت بعد از حيله‏«معاويه و عمروعاص‏»دست از جنگ

      برداشته و گروه منافقين به ساحت مقدس و با عظمت مولاى متقيان جسارت       كردند،حضرت در جواب آنان فرمودند:«آيا به خدا دروغ مى‏گويم؟در حالى كه       من‏نخستين فردى هستم كه به او ايمان آورده‏ام؟و يا به پيامبر دروغ مى‏گويم كه       باز نخستين شخصى هستم كه رسالت وى را تصديق كردم.»

      از اين فرازهاى نمونه كه از دهها مورد ديگر برگزيديم،به صراحت‏به دست مى‏آيد       كه آن حضرت (علاوه بر فضايل ديگرش كه در جاى خود بحث مى‏گردد) در سبقت ايمان       و تاييد و تصديق رسالت پيامبر خدا پيشتاز بوده،و بر تمام مؤمنين و اصحاب رسول

      گرامى اسلام پيشى گرفته است.

      رسول خدا پيشگامى على را تاييد مى‏كند

      پيامبر گرامى اسلام طبق دستور صريح قرآن مجيد مبين حق و باطل،و رافع اختلاف

      در ميان مردم است،و خداوند متعال تاكيد مى‏كند كه مردم هنگام بروز اختلاف به       آن حضرت مراجعه نموده و از طريق وى مشكل خويش را برطرف سازند. (11)       اگر چه پيشتازى امير المؤمنين در ايمان به خدا و پيامبر مورد اتفاق و اجماع       مسلمين است،و دانشمندان اهل سنت‏به آن اعتراف كرده‏اند (12) ،و ليكن گاهى       شياطين مغرض و دشمنان لايت‏بحق على عليه السلام حرفهايى مى‏زنند كه ايجاب       مى‏كند از سخنان در بار پيامبر اسلام،آن هم از كتاب‏هاى معتبر برادران اهل       سنت در اين مورد به احاديثى تبرك جسته،و نمونه‏هايى را ذكر كنيم:

      1-عن عمر بن خطاب،قال:قال رسول الله (ص) :«...انت اول الناس اسلاما و اول

      الناس ايمانا و انت منى بمنزلة هارون من موسى‏» (13)

      «عمر بن خطاب‏»مى‏گويد:با جمعى به محضر پيامبر خدا شرفياب شديم،ناگاه آن حضرت

      ست‏خود را بر شانه على عليه السلام گذاشته و فرمود:«تو نخستين كسى هستى كه با

      اسلام خود رسالت مرا تاييد نموده و ايمان آوردى،نسبت تو به من همانند نسبت

      هارون پيامبر است‏به موسى! »

      2-عن النبى (ص) :«اولكم واردا على الحوض اولكم اسلاما على بن ابيطالب‏» (14)

      رسول خدا فرمودند:نخستين كسى كه در«حوض كوثر»بر من وارد مى‏گردد،آن‏شخص است

      كه پيش از همه ايمان آورده است،و او«على بن ابيطالب‏»مى‏باشد.»

      3-قال رسول الله (ص) :«لقد صلت الملائكة على و على على سبع سنين لم تصل على

      ثالث لنا» (15)

      همانا ملائكه خداوند هفت‏سال براى من و على درود و صلوات فرستاده‏اند كه هنوز

      از شخص ثالثى خبرى نبود!!

      4-قال ايضا:«على اول من آمن بى،و اول من يصافحنى يوم القيامة،و هو الصديق

      الاكبر،و هو الفاروق يفرق بين الحق و الباطل.» (16) 

محصولات مشابه